Pendidikan pemulihan
|
Pendidikan imbuhan
|
1.
Rancangan pembelajaran disediakan untuk murid-murid yang menghadapi
masalah pembelajaran, tanpa mengira golongan kaya atau miskin.
|
1. Rancangan pembelajaran disediakan untuk murid-murid yang menghadapi masalah kekurangan kemudahan sosioekonomi.
|
2. Rancangan pembelajaran ditumpukan khas kepada penguasaan kemahiran-kemahiran asas membaca, menulis dan mengira.
|
2. Rancangan pembelajaran untuk semua pelajaran mengikut perkembangan kognitif murid-murid.
|
3. Skop kajiannya banyak terbatas kepada pedagogi di dalam bilik darjah.
|
3. Skop kajiannya meliputi pedagogi dalam bilik darjah serta sosioekonomi dan politik di luar bilik darjah.
|
4. Program ini hanya meliputi aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
|
4.
Selain aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah,
program ini juga meliputi program makanan, bantuan dari segi kemudahan
dan kewangan.
|
5. Bantuan diberikan kepada individu atau sekumpulan kecil murid sahaja di sekolah rendah dan sekolah menengah.
|
5.
Bantuan diberikan kepada semua murid daripada golongan bawahan di
peringkat prasekoalah, sekolah rendah serta ibu bapa mereka.
|
6. Objektif ialah membetulkan kelemahan penguasaan kemahiran-kemahiran asas.
|
6. Objektif utama ialah merapatkan jurang dalam peluang pendidikan di antara golongan kaya dengan golongan miskin.
|
Sunday 28 October 2012
Perbezaan Pendidikan Pemulihan dan Pendidikan Imbuhan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment