4.1. DEFINISI
Ejaan
adalah proses memilih serta mengadunkan lambang-lambang untuk
melahirkan perkataan secara lisan dan bertulis. Sebahagian daripada
kanak-kanak mahir mengeja tanpa bantuan guru. Ini adalah kerana
kemahiran itu boleh diperolehi melalui kemahiran membaca. Tetapi ada
juga kanak-kanak yang boleh membaca tetapi lemah dalam ejaan.
4.2. PUNCA KANAK-KANAK LEMAH DALAM EJAAN
4.2.1. Lemah dalam ingatan penglihatan.
- Tidak dapat mengingat atau membayangkan bentuk sebenar sesuatu perkataan.
- Masalah penglihatan seperti rabun dan juling.
4.2.2. Lemah dari segi Analisis Pendengaran.
- Tidak dapat menentukan lambang yang mewakili bunyi.
- Tidak boleh mengecam (mendengar ) bunyi-bunyi yang terlibat di dalam perkataan.
- Tidak dapat memilih lambang-lambang secara rawak.
- Kemungkinan lemah dalam bacaan.
4.3. AKTIVITI-AKTIVITI KEMAHIRAN MENGEJA
- Membina perkataan berirama (sama di pangkal, tengah atau hujung) Contoh: la bu la ku la yu la ki dll.
- Mendiskriminasi perkataan.
- Melengkapkan atau menambah perkataan.
- Membina perkataan di dalam perkataan.
- Membina perkataan dari huruf-huruf dalam perkataan.
- Mengkelaskan perkataan mengikut jenis atau keluarga.
- Mencari perkataan berlawan, berganda dan jantina.
- Permainan teka teki.
- Permainan Silang kata.
No comments:
Post a Comment