Berdasarkan Collins (1961), pengajaran pemulihan ialah satu bentuk pengajaran yang mengutamakan mata pelajaran asas. Beliau juga menegaskan pengajaran pemulihan ini ialah satu kaedah pengajaran yang istimewa bagi murid-murid yang gagal dalam mata pelajaran asas di sekolah seperti membaca, menulis dan mengira. Menurut Collins lagi ;
Albewhite
(1977), yang mengatakan pengajaran pemulihan ialah suatu bentuk
pengajaran yang diperlukan oleh kanak-kanak yang bersifat ketidakupayaan
yang disertai oleh gangguan – gangguan emosi. Beliau menegaskan
bahawa:
By remedial teaching is meant teaching which is based in a different
diagnosis whichforms the basisfor scientific remedial procedures.
By remedial teaching is meant teaching which is based in a different
diagnosis whichforms the basisfor scientific remedial procedures.
Sharifah
Alwiah Alsagoff ( 1983 ), berpendapat pemulihan ialah satu tindakan
khusus yang diambil untuk mengatasi keperluan pendidikan murid yang
mengalami kesusahan dari segi pembelajaran dalam darjah khas di sekolah
biasa, di pusat khusus yang dihadiri oleh murid secara sambilan, dalam
kumpulan yang diasingkan daripada sekolah biasa, dan dalam darjah untuk
pengajaran khusus oleh guru pemulihan.
Menurut
Ishak Harun & Koh Boh Boon (1983), Pemulihan ialah Perkhidmatan
khas untuk memenuhi keperluan-keperluan kanak-kanak yang menghadapi
masalah-masalah pembelajaran di sekolah-sekolah biasa.
Bagi
Evans (1955) pula, pengajaran pemulihan dianggap sebagai“the ambulance
of educational system”. Dengan sebab itu pengajaran ini tidak boleh
diambil kira sebagai satu pekerjaan atau pengajaran yang dilakukan
secara mengejut, mendadak atau digunakan pada waktu kecemasan sahaja.
Pengajarannya perlu dirancang dan disusun dengan rapi berdasarkan
aspek-aspek kelemahan munid.
Definisi di atas disokong pula Brennan (1974), yang mengatakan bahawa
pengajaran pemulihan ialah pengajaran untuk penyesuaian dan pembetulan
bagi murid-murid yang didapati menghadapi masalah dalam pemelajaran.
Menurut beliau:
Remedial education is regarded as the kind of education required to
meet needs which are the result of learning disabilities, that is,
learning failure which cannot be explained by any reference to
inadequacies in the pupils enviromental situation or life experience.
Remedial education is regarded as the kind of education required to
meet needs which are the result of learning disabilities, that is,
learning failure which cannot be explained by any reference to
inadequacies in the pupils enviromental situation or life experience.
Menurut Blair (1956), pengajaran pemulihan ialah satu bentuk
pengajaran yang bertujuan untuk membaharui teknik pengajaran dan
pembelajaran untuk mengikis segala kebiasaan dan amalan yang tidak
sesuai bagi murid-munid lambat.
Selain itu,Koh (1979), dalam kertas kerjanya bersempena dengan Tahun
Kanak-kanak 1979 mendefinisikan pengajanan pemulihan sebagai pengajaran
yang bertujuan memulihkan kelemahan-kelemahan yang dikesan pada murid
lambat dengan tujuan meningkatkan taraf pencapaian mereka agar setaraf
dengan pencapaian murid-murid normal. Sharifah (1979) pula mengatakan
pengajaran pemulihan ialah pengajaran melalui pendekatan dan kaedah yang
khusus untuk murid-murid yang terlalu lemah.
Tansley (1967), berpendapat pengajaran pemulihan ialah satu bentuk pengajaran yang mengutamakan langkah-langkah yang benar-benar teliti dan sistematis bagi membolehkan pengajaran pemulihan dijalankan secara tersusun.
Tansley (1967), berpendapat pengajaran pemulihan ialah satu bentuk pengajaran yang mengutamakan langkah-langkah yang benar-benar teliti dan sistematis bagi membolehkan pengajaran pemulihan dijalankan secara tersusun.
Chua
(1977) dalam laporannya menyatakan pendidikan pemulihan sebagai satu
pengajaran yang bertujuan untuk membantu murid yang lemah, melalui
pendekatan perseorangan dalam kelas yang kecil bilangan muridnya.
Pengajaran ini menggunakan kurikulum yang diubahsuaikan dengan
menitikberatkan perkara yang praktis dan latih tubi, tunjuk cara yang
melibatkan kegiatan dan gerak kerja yang dimudahkan serta disampaikan
dengan teratur serta dikendalikan oleh kakitangan ikhtisas
(profesional)yang terdiri daripada Guru Pemulihan dengan kerjasama
doktor, pekerja sosial, pakar jiwa dan pihak-pihak lain yang berkaitan.
Memartabatkan
Bahasa Malaysia bermaksud meletakkan Bahasa Malaysia pada tempat yang
sepatutnya, sesuai dengan kedudukannya sebagai bahasa kebangsaan
seperti yang termaktub dalam Perkara 152, Perlembagaan Malaysia. Bahasa
Malaysia juga merupakan bahasa pengantar utama pendidikan berdasarkan
Akta Pendidikan 1996.
Memperkukuh Bahasa Inggeris membawa
maksud memantapkan penguasaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa yang wajib
dipelajari, bahasa komunikasi dan bahasa ilmu di peringkat nasional dan
antarabangsa
No comments:
Post a Comment