1.1 PENGENALAN
Lisan
merupakan satu daripada kemahiran yang penting dalam menjadi asas dalam
pengajaran dan pembelajaran bahasa. Jika ditinjau dengan teliti, dalam
lisan terdapat dua aspek kemahiran kecil iaitu Kemahiran Mendengar dan
Kemahiran Bertutur. Kanak-kanak mula menguasai bahasa dari apa yang
didengar dan dialaminya. Dia akan cuba meniru serta menuturkannya
berulang-ulang.
1.2 KEMAHIRAN-KEMAHIRAN ASAS DALAM LISAN
KEMAHIRAN MENDENGAR
Apabila
seseorang itu mendengar, dia seharusnya dapat mengecam, mengenal dan
mengamatinya; Iaitu mengenal dan mendiskriminasi bunyi-bunyi bahasa yang
berlainan. Kemahiran mengenal dan mendiskriminasikan bunyi-bunyi ini
bergantung kepada faktor-faktor fisiologi serta neurologi pendengaran
setakat mana kadar pendengarannya dan pengamatan pendengarannya. Secara
ringkasnya seseorang itu boleh dikatakan mempunyai kemahiran mendengar
jika ia boleh:
- Mendiskriminasi bunyi-bunyi bukan bahasa.
- Mendiskriminasikan unit-unit bunyi bahasa.
- Memahami perkataan, konsep dan kemahiran mendengar perkataan.
- Memahami ayat serta lain-lain elemen linguistik bahasa.
- Mendengar secara kritikal.
- ” auding”
- Mengikut arahan.
- Memahami urutan atau sekuan.
- Mengingat kembali.
- Menentukan idea utama / terpenting.
- Membuat inferen dan penyeluruhan atau kesimpulan.
KEMAHIRAN BERTUTUR
Satu
lagi kemahiran yang tergolong dalam kemahiran lisan ialah kemahiran
bertutur iaitu kemahiran menyebut dan membunyikan bunyi-bunyi bahasa
dengan pengujaran kata-kata atau ayat dalam intonasi, nada (tekanan
suara ), jeda serta helaan yang betul. Unsur-unsur ilmu linguistik yang
dinamakan ”suprapenggalan” ini merupakan aspek yang nyata dan penting
dalam lisan. Bagi setengah-setengah bahasa, perubahan kepada unsur-unsur
ini akan melibatkan perbezaan maksud atau makna.
Mengenal
pasti intonasi yang berbeza-beza ini amat penting bagi mewujudkan
suasana pertuturan yang baik, licin dan lancar. Oleh itu aspek ini juga
perlu diberi penekanan dalam pengajaran dan pembelajaran.
1.3: KEPENTINGAN LISAN
Manusia
mencipta lambang-lambang pertuturan sebelum mencipta lambang-lambang
tulisan. Dengan ini kita harus mengutamakan gerak kerja lisan sebelum
mengajar kanak-kanak membaca dan menulis.
Perkembangan
bahasa kanak-kanak menunjukkan bahawa kanak-kanak mula mendengar,
mengajuk dan seterusnya bercakap. Apabila mereka sudah biasa dengan
bahasa itu barulah diperkenalkan lambang-lambang tulisan supaya mudah
mereka menginterpretasikan lambang-lambang pertuturan.
Kanak-kanak
yang telah menguasai bahasa lisan akan mudah melahirkan perasaan dan
mengeluarkan pendapat atau buah fikiran. Dengan itu mereka akan lebih
berani, sikap dan rajin bergaul dengan kanak-kanak lain.
Teori
psikologi mengesahkan bahawa adanya perhubungan antara bahasa dengan
pemikiran. Pemikiran melibatkan lambang-lambang tertentu, dengan
demikian jika seseorang itu tidak menguasai perbendaharaan kata yang
luas, sewajarnya ia tidak dapat mengeluarkan pendapat dengan jelas.
Bahasa
Melayu khususnya berbeza dari segi pengucapan, intonasi dan tekanan
suara. Kebiasaannya penggunaan bahasa lisan menguntungkan pembinaan
bahasa yang baik.
Struktur
ayat, pembinaan ayat dan aspek-aspek nahu dalam satu-satu bahasa adalah
dipelajari secara tidak langsung. Kebiasaannya penggunaan nahu yang
betul secara lisan akan membina asas bahasa yang kukuh.
Pada
prinsipnya guru dikehendaki memperbanyakkan kegiatan lisan di peringkat
awal persekolahan. Melalui kegiatan lisan yang banyak di peringkat awal
akan menambahkan dan memperkayakan perbendaharaaan kata kanak-kanak.
Maka dengan ini memudahkan kanak-kanak pemulihan untuk belajar.
1.4: PENGESANAN DAERAH KELEMAHAN LISAN
Guru
boleh mengesan kelemahan murid dengan mengamati setiap sebutan dan
intonasi pertuturan mereka ketika menjalankan gerakerja / aktiviti
lisan.
Guru
boleh membuat pengesanan khusus dengan merangka, membina serta
melaksanakan ujian lisan yang antara lain akan menguji keupayaan murid
untuk:
- Mengamati bunyi-bunyi bukan bahasa.
- Mengamati bunyi-bunyi bahasa dan lain-lain elemen linguistik bahasa.
- Memahami konsep dan maksud perkataan / ayat.
- Melakukan ”auding” yang merangkumi aspek-aspek pengamatan pendengaran.
- Mendengar secara kritikal.
Guru
boleh mengesan atau menguji kemahiran lisan murid dengan menganalisa
rakaman-rakaman yang dibuat berdasarkan kepada sebutan-sebutan atau
pengujaran murid-murid.
Guru
juga boleh menguji kefahaman murid mengenai perkara-perkara yang
didengarnya dengan menyediakan item-item soalan yang khusus berkaitan
”auding”.
1.5: CARA MEMPERBAIKI KELEMAHAN-KELEMAHAN LISAN
1.5.1. Guru sendiri menjadi model sebagai penutur yang baik untuk ditiru oleh murid-murid.
1.5.2. Guru mempergiatkan lagi gerakerja / aktiviti lisan untuk murid.
1.5.3. Guru memperbanyakkan latih tubi sebutan dan intonasi terutama kelemahan khusus murid-murid.
1.5.4. Guru mempelbagaikan aktiviti dalam pengajaran dan pembelajaran..
1.5.5. Guru menjalankan peneguhan serta pengukuhan serta merta.
1.5.6. Guru menggabungjalinkan lisan dengan kemahiran bacaan dan tulisan dalam pengajaran dan pembelajaran.
1.5.7.
Guru mewujudkan situasi-situasi yang menggalakkan murid berinteraksi
melalui susun atur tempat duduk, pertandingan dan sebagainya.
1.6: PERKARA-PERKARA PENTING DALAM PENGAJARAN LISAN
1.6.1. Semasa guru menyampaikan pelajaran lisan, perkara-perkara berikut perlu diberi perhatian :
1.6.1.1.
Penutur yang dihasilkan hendaklah secara spontan, bernas dan mudah.
Pengujaran yang baik hendaklah jelas dan lantang, tersusun rapi dan
cukup untuk didengar oleh pendengar yang ada.
1.6.1.2. Pilih, susun dan gunakan topik-topik yang ada dalam pengetahuan sedia ada murid.
1.6.1.3. Adakan rangsangan yang membolehkan kanak-kanak bercakap mengenai perkara-perkara tertentu.
1.6.1.4. Semua pengajaran lisan hendaklah dibuat secara formal.
1.6.1.5. Galakkan murid-murid mengeluarkan idea-idea baru serta memilih bahan-bahan mereka sendiri.
1.6.1.6.
Ketika menyampaikan pengajaran, penekanan harus diberi kepada darjah
pencapaian kanak-kanak dalam pelajaran itu dengan :
o Memastikan setiap kanak-kanak diberi peluang mengambil bahagian.
o Memastikan hanya seorang sahaja yang bercakap ketika sesuatu ketika.
o Memastikan setiap murid yang mendengar apa yang dinyatakan oleh sipenutur.
1.6.1.7. Peniruan sebutan oleh murid-murid mestilah lebih kerap dan bukan hanya untuk sekali dua sahaja.
1.6.1.8.
Ulang pelajaran (latih tubi ) yang terdahulu dalam pelajaran-pelajaran
yang berikutnya untuk memperkukuhkan ingatan murid-murid.
1.6.1.9.
Semasa murid-murid meniru sebutan, guru mestilah mengamatinya dan jika
didapati mereka melakukan kesalahan, pembetulan hendaklah dibuat secara
spontan.
No comments:
Post a Comment