3.1. DEFINISI
Tulisan
ialah lambang-lambang bunyi bahasa yang telah dipindahkan dalam bentuk
grafik bagi melahirkan perasaan, fikiran dan idea. Menulis adalah proses
memindahkan lambang-lambang bunyi yang tersusun dan teradun bagi
melahirkan bunyi-bunyi yang bermakna serta dijadikan alat komunikasi.
3.2. PERANAN TULISAN
Untuk
mendirikan asas yang kukuh supaya seseorang kanak-kanak itu dapat
melahirkan idea, fikiran serta perasaan dengan baik, pantas dan cekap.
Untuk
membolehkan kanak-kanak menyusun huruf-huruf menjadi sukukata,
perkataan dan ayat sebagai alat komunikasi dalam kelompok masyarakat.
Untuk
membolehkan kanak-kanak berkemahiran dalam satu lagi komponen bahasa
dan meluaskan pengetahuan, perhubungan serta matlamat hidup.
Untuk
menyediakan, menyemai, mengasah serta mengukuhkan minat serta bakat
kanak-kanak sebagai memenuhi kehendak masyarakat moden (kerana membaca,
menulis dan mengira adalah sebahagian daripada asas utama keperluan
hidup masa kini).
Untuk
menghasilkan bentuk-bentuk penulisan kreatif seperti pantun, syair,
sajak lain-lain bentuk puisi dan prosa yang dapat memberikan kepuasan
jiwa dalam pemikiran, perasaan bukan sahaja diri kanak-kanak itu
sendiri, bahkan juga seluruh insan umumnya.
3.3 PERINGKAT-PERINGKAT PERKEMBANGAN BAHASA
3.3.1 Pra Tulisan
Pra
tulisan merupakan satu peringkat yang perlu dilalui oleh kanak-kanak
bagi menyediakan diri ke arah melahirkan lambang-lambang bunyi khusus
yang diterima oleh kelompok masyarakat. Pada peringkat awal kanak-kanak
membuat contengan di atas permukaan benda-benda yang sedia ada dalam
persekitaran mereka dengan menggunakan bahan-bahan yang boleh
meninggalkan kesan ke atas permukaan benda tersebut.
Peringkat
contengan ini perkembangan dari membuat contengan bebas hingga ke
peringkat contengan terkawal. Peringkat pra tulisan ini adalah bagi
kanak-kanak mendapatkan latihan otot, tangan,jari serta kordinasi mata
tangan. Peringkat pra tulisan perlu menitikberatkan perkara-perkara
berikut:
1.
Melakukan latihan-latihan pergerakan tangan dan jari melalui aktiviti
seperti menggunting, mengoyak, menganyam, menampal, menguli tepung dan
lain-lain.
2.
Menguasai gerak tangan bebas, cara memegang alat tulis, cara duduk dan
sebagainya supaya boleh menulis dengan sempurna dan selesa.
3. Melakukan latihan-latihan pergerakan mata dari kiri ke kanan, dari atas ke bawah dan lain-lain.
4. Melakukan latihan-latihan keselarasan (koordinasi) mata dan tangan.
3.3.2 TULISAN MEKANIS
Setelah
kanak-kanak melalui proses pra tulisan , sepatutnya mereka telah faham
dan boleh memegang pensel serta cara duduk yang betul dan selesa .
Tulisan mekanis merupakan peringkat kedua yang patut didedahkan kepada
murid-murid. Sebagai permulaan untuk memberi kemahiran dalam penulisan
mekanis murid-murid diminta. membentuk huruf-huruf pada permukaan kertas
kosong tanpa garisan. Setelah kemajuannya didapati memuaskan barulah
latihan membentuk huruf diberikan. Bermula
dengan ruang garisan yang lebar / luas membawa kepada lembaran bergaris kecil / sempit.
Latihan-latihan tulisan mekanis diharapkan murid-murid akan dapat :
- Kemahiran mengawal dan memegang pensel.
- Meneliti, mengenal, menyalin bentuk-bentuk huruf mengikut urutan.
- Mendapat kesedaran tentang perkaitan bunyi dengan tulisan.
3.3.3 TULISAN KREATIF
Peringkat
ini merupakan peringkat tertinggi dalam proses menulis. Di peringkat
ini kanak-kanak diharapkan dapat menggunakan kemahiran yang diperolehi
di peringkat mekanis untuk menggunakan daya kreatif untuk :
- Membina ayat.
- Mengarang cerita.
- Mengarang pantun, sajak, teka-teki dll.
- Menulis surat kiriman.
- Lain-lain yang berkaitan.
3.4. MASALAH TULISAN DI KALANGAN KANAK-KANAK PEMULIHAN
- Perkataan ditulis terlalu rapat di antara satu dengan lain.
- Bentuk-bentuk huruf ditulis terlalu condong.
- Tiada keseragaman jarak di antara huruf dengan huruf atau di antara perkataan dengan perkataan
- Bentuk-bentuk huruf yang tidak jelas / tepat / betul.
- Menulis tanpa mengikut garisan-garisan yang ditentukan,
- Mencampur adukkan huruf besar dengan huruf kecil.
- Masalah pembalikan huruf atau perkataan.
- Huruf-huruf tidak ditulis mengikut posisi (kedudukan ) yang sepatutnya.
- Menulis dengan meninggalkan huruf, perkataan atau imbuhan.
- Menulis melampaui garisan ruang muka surat yang ditentukan.
- Menulis huruf-huruf di dalam perkataan secara bertindih.
- Mengulang garis-garis huruf yang ditulis.
- Menulis mengikut arah dari kanan ke kiri.
- Menulis huruf atau perkataan mengikut urutan yang salah.
- Menulis atau menyalin ayat tanpa mengikut tertib yang betul.
3.5. CARA-CARA MENGATASI MASALAH TULISAN
Memberi latihan dan pengukuhan yang secukupnya dalam peringkat-peringkat permulaan dan mendirikan asas.
Memberikan
penerangan, tunjuk cara serta contoh-contoh yang jelas dan betul,
sesuai dengan tahap keupayaan murid secara individu supaya dapat diikuti
dengan mudah.
Guru
adalah model atau contoh yang menjadi ikutan murid-murid. Tulisan dan
cara-cara guru menulis contoh yang akan disalin oleh murid-murid
hendaklah dibuat dengan teliti dan betul.
Kad-kad tulisan dan lembaran-lembaran kerja bertulis perlulah disediakan dengan sempurna.
Seberapa boleh banyakkan latihan dan berikan bantuan individu.
Pertimbangan
harus dibuat bagi menentukan ketika sesuai seseorang kanak-kanak. Itu
tidak digalakkan lagi untuk menggunakan getah pemadam.
No comments:
Post a Comment